Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten (op afstand) aanbiedt aan klanten;
- Klant: de natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst (op afstand) aangaat met de ondernemer;
- Overeenkomst: een overeenkomst die zowel mondeling als schriftelijk door een aanbod en aanvaarding daarvan tot stand kan komen. Uit deze overeenkomst ontstaan voor beide partijen verplichtingen;
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat klant en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen;
- Dag: werkdag;
- Duurtransactie: een overeenkomst (op afstand) met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
- Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de klant of ondernemer in staat stelt om informatie die aan ontvanger persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
- Aansprakelijkheid: omstandigheden waar de ondernemer aansprakelijk kan worden gehouden;
- Overmacht: elke onafhankelijke omstandigheid waardoor de nakoming van de ondernemer verplichtingen jegens de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer Natuurlex
Adres:
Elzendreef 154
2272 EC Voorburg
Telefoonnummer: 06-145.95.286
Bereikbaarheid: maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00
Emailadres: vragen@natuurlex.nl
KvK-nummer: 59342927 / Vestigingsnummer 000028648439
BTW-identificatienummer: NL002045121B25
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst (op afstand) tussen ondernemer en klant.
Indien de overeenkomst (op afstand) elektronisch wordt gesloten, kan de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de klant ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de klant op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst (op afstand) wordt gesloten, dan wel zo snel mogelijk na het sluiten van de overeenkomst, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de klant langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
Artikel 4 – Wijzigingen
De ondernemer behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen en/of aan te vullen. Bij duurtransacties zal de ondernemer altijd de klant op de hoogte stellen en de dan geldende algemene voorwaarden op elektronische wijze toesturen. Mocht dit niet mogelijk zijn zal de ondernemer de dan geldende algemene voorwaarden per post toesturen.
Wijzigingen in de tussen de ondernemer en de klant gesloten overeenkomst en afwijkingen van deze algemene voorwaarden zullen slechts van kracht zijn, indien zij schriftelijk tussen de ondernemer en de klant zijn overeengekomen.
Eventuele door de klant gehanteerde algemene voorwaarden, hoe ook genaamd, worden uitdrukkelijk van de hand gewezen en zijn niet van toepassing op enige overeenkomst tussen ondernemer en klant, tenzij deze voorwaarden of één of meerdere bepalingen daarvan door de ondernemer uitdrukkelijk en schriftelijk zijn aanvaard.
Artikel 5 – Het aanbod
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder bepaalde voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke (manipulatie-)fouten in de prijsopgave, zoals evidente onjuistheden, kunnen ook na totstandkoming van de overeenkomst door de ondernemer worden gecorrigeerd. Speciale aanbiedingen zijn slechts geldig zolang de voorraad strekt, tenzij anders vermeld. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
- de prijs wordt aangegeven in euro’ s en is inclusief BTW;
- de eventuele kosten van levering dan wel bezorging;
- de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
- de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst;
- de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van de prijs;
- de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief;
- indien de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, op welke wijze deze voor de klant te raadplegen is;
- de wijze waarop de klant voor het sluiten van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken, alsmede de wijze waarop hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;
- de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de klant deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen;
- de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een overeenkomst die strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van producten of diensten.
Artikel 6 – De overeenkomst
Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de klant de algemene voorwaarden accepteert en vervolgens voor bestellen kiest. De klant kan zijn bestelling te allen tijde bekijken in zijn digitale account indien deze is aangemaakt tijdens het bestelproces. Indien de klant het aanbod telefonisch aanvaardt, verstuurd de ondernemer de bevestiging van de bestelling en de bijbehorende algemene voorwaarden langs, indien mogelijk, elektronische weg aan de klant. Mocht dit niet mogelijk zijn worden de bevestiging en de algemene voorwaarden per post naar de klant verstuurd.
Indien de klant het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaardt, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod.
Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving.
De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de klant aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
De ondernemer zal de volgende informatie in de factuur opnemen, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de klant op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager:
- het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de klant met klachten terecht kan;
- de in artikel 2 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de klant heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
- de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
Indien de ondernemer zich heeft verplicht tot het leveren van een reeks producten of diensten is de bepaling in artikel 10 slechts van toepassing op de eerste levering. Het aanvullend bestellen van nieuwe producten leidt altijd tot een nieuwe bestelling met de daarvoor geldende bezorgkosten.
De bedenktijd als bedoeld in artikel 7:46d lid 1 Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing, aangezien het gaat om zaken die snel kunnen bederven of verouderen, als bedoeld in artikel 7:46d lid 4 onder b sub 4 Burgerlijk Wetboek.
Artikel 7 – Uitsluiting herroepingsrecht
Indien de klant niet over een herroepingsrecht beschikt, kan dit door de ondernemer alleen worden uitgesloten indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten en/of diensten:
- die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de klant;
- die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- die snel kunnen bederven of verouderen;
- waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de klant is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken.
Artikel 8 – De prijs
Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW tarieven.
In afwijking van het hiervoor genoemde kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
Prijsverhogingen binnen drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen. Prijsverhogingen vanaf drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
- de klant de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
Artikel 9 – Conformiteit en Garantie
De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
Een door de ondernemer, (fabrikant of importeur) als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de klant ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.
Artikel 10 – Levering en uitvoering
De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten. Als de bestelling voor 17:00 uur door de klant is ingevoerd, kan de bezorging de volgende dag tussen 11:00 uur en 13:30 uur plaatsvinden. Het door de klant in de bestelling aangegeven tijdsblok geldt als indicatie, waaraan geen rechten kunnen worden ontleend.
Afhankelijk van de ordergrootte uitgedrukt in euro’s kunnen er bezorgkosten in rekening worden gebracht. Deze komen tot uiting in het totaal te betalen bedrag inclusief BTW.
Als plaats van levering geldt het adres dat de klant aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
De ondernemer zal geaccepteerde bestellingen op de aangegeven dag tussen 11.00 uur en 13.30 uur in de middag uitleveren, tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Voor afwijkingen dient de klant telefonisch contact op te nemen met de ondernemer. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de klant hiervan tijdig bericht.
Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd.
Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust tot het moment van bezorging aan de klant bij de ondernemer, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Terstond na ontvangst heeft de klant een onderzoeks- en mededelingsplicht om de kwaliteit van het geleverde vast te stellen. Dit in verband met de mogelijke bederfelijkheid van de producten.
Indien op het beoogde moment van levering door de chauffeur noch de klant noch een door de klant aangewezen persoon op het afleveradres aanwezig is dan wel de klant of bovenbedoelde aangewezen persoon de bestelling niet in ontvangst kan of wil nemen, behoudt de ondernemer zich het recht om de gemaakte kosten in rekening te brengen. De klant zal in dat geval een factuur per post ontvangen met het verschuldigde bedrag en de gegevens om de betaling te kunnen voldoen.
Artikel 11 – Duurtransacties
De klant kan een overeenkomst die voor (on)bepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één week.
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan heeft een looptijd van maximaal twee jaar. Indien is overeengekomen dat bij stilzwijgen van de klant de overeenkomst op afstand zal worden verlengd, zal de overeenkomst worden voortgezet als een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Voor zowel een overeenkomst voor bepaalde tijd als een overeenkomst voor onbepaalde tijd bedraagt de opzegtermijn één week.
Artikel 12 – Betaling
Tenzij anders is overeengekomen, dienen de door de klant verschuldigde bedragen bij aflevering met contant geld of pin betaald te worden. Na betaling krijgt de klant een digitale factuur toegestuurd.
Indien de ondernemer akkoord gaat met betaling op rekening, zal de klant een digitale factuur ontvangen met de betaalgegevens. De klant dient de factuur binnen twee weken te voldoen. Mocht de factuur na twee weken niet voldaan zijn, krijgt de klant een herinnering toegestuurd. De herinnering dient binnen één week te worden voldaan. Na het verstrijken van de vastgestelde tijd van de herinnering zal de ondernemer een aanmaning sturen. De aanmaning dient binnen één week te worden voldaan. Als de klant na de herinnering en de aanmaning geen gehoor heeft gegeven aan het voldoen van de factuur, is de ondernemer genoodzaakt om het verschuldigde bedrag te vorderen middels een incassospecialist. Alle gemaakte kosten van de incassoprocedure komen voor rekening van de klant.
Artikel 13 – Aansprakelijkheid
De ondernemer kan slechts aansprakelijk worden gehouden voor schade die aan haar opzet of grove schuld is toe te rekenen. Dan wel is ontstaan door omstandigheden op grond van dwingendrechtelijke regels. De ondernemer is nimmer aansprakelijk voor gevolg- of bedrijfsschade, indirecte schade en winst- omzetderving.
Indien de ondernemer, om welke reden dan ook, genoodzaakt is enige schade te vergoeden dan zal de schadevergoeding nooit hoger zijn dan een bedrag gelijk aan de factuurwaarde met betrekking tot het product of dienst waardoor de schade is ontstaan. De ondernemer is nimmer gehouden tot schadevergoeding anders dan zaak- en/of personen schade.
Het in dit artikel bepaalde laat onverlet de wettelijke aansprakelijkheid van de ondernemer ingevolge dwingendrechtelijke bepalingen.
Het is mogelijk dat de ondernemer op haar website verwijzingen via links naar andere websites opneemt die mogelijk interessant of informatief kunnen zijn voor de klant. Deze zijn louter informatief, de ondernemer is niet verantwoordelijk voor de inhoud of het gebruik van deze websites.
Artikel 14 – Overmacht
In geval van overmacht worden de verplichtingen van de ondernemer opgeschort voor de duur van de overmacht. Omstandigheden van overmacht zijn onder meer: stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, niet of niet tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden. Tevens wordt onder overmacht verstaan: storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding, gebruikte communicatiesystemen, niet of op enig moment niet beschikbaar zijn van de website en weer calamiteiten. De hierbij genoemde omstandigheden zijn niet limitatief opgenomen.
Artikel 15 – Klachtenregeling
De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten na constatering van gebrek zo snel mogelijk volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer. Retourzendingen door de klant zijn slechts toegestaan indien de ondernemer daarvoor uitdrukkelijk voorafgaande, schriftelijk toestemming heeft verleend.
Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van veertien dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van veertien dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de klant een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
Mocht een overeenkomst onderwerp van geschil worden, is slechts de (kanton)rechter van de rechtbank Den Haag bevoegd hier kennis van te nemen en over te oordelen.
Artikel 16 – Persoonsgegevens
Alle door de (potentiële) klant beschikbaar gestelde gegevens worden uitermate zorgvuldig behandeld. De ondernemer zal de gegevens van de klant uitsluitend gebruiken in overeenstemming met de klant. Gegevens zullen nooit aan derden worden doorgegeven.
Artikel 17 – Toepasselijk recht
Op alle overeenkomsten tussen de ondernemer en de klant is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing.